Πέμπτη 16 Ιουλίου 2009

Κ νέοι φόροι στο αυτοκίνητο

Ρυπαίνεις; Θα πληρώσεις τέλος!

Τσουχτερά τέλη κυκλοφορίας επιφυλάσσει το υπουργείο Οικονομικών για τα αυτοκίνητα- κυρίως μεγάλου όγκου και κυβισμού- που εκπέμπουν αυξημένους ρύπους, αλλά και τα παλαιά Ι.Χ.

Πρόκειται για νέο σύστημα υπολογισμού και επιβολής των τελών κυκλοφορίας το οποίο, όπως αποκάλυψε ο υπουργός Γ. Παπαθανασίου, είναι αντικείμενο συζήτησης μεταξύ του υπουργείου Οικονομικών και των εκπροσώπων του κλάδου εισαγωγής και εμπορίας αυτοκινήτων. Στο υπουργείο Οικονομικών εξετάζουν το σύστημα με βάση και την πρόταση που έχει υποβληθεί από τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και αποκαλύπτει και τη φιλοσοφία για τα νέα τέλη κυκλοφορίας που σχεδιάζονται. Αυτή προβλέπει τη σύνδεση του ύψους των τελών κυκλοφορίας με τον όγκο των εκπεμπόμενων ρύπων, αντί για τον κυβισμό που ισχύει σήμερα. Η εφαρμογή του θα έχει ως αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων μεγάλου όγκου και κυβισμού, κυρίως τύπου τζιπ, καθώς και οχημάτων ηλικίας άνω των 10 ετών να «τιμωρηθούν» με σημαντικά αυξημένα τέλη κυκλοφορίας σε σχέση με αυτά με τα οποία επιβαρύνονται σήμερα.

Τι προβλέπει η πρόταση

● Την κατάργηση του σημερινού καθεστώτος κατά το οποίο τα τέλη κυκλοφορίας συνδέονται με τον κυβισμό του αυτοκινήτου. Να σημειωθεί ότι τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας κυμαίνονται από 18 έως 580 ευρώ ανάλογα με τη χωρητικότητα του κινητήρα τους. Για παράδειγμα η κατηγορία των 786 έως 1.357 κ.εκ. επιβαρύνεται σήμερα με ετήσια τέλη κυκλοφορίας 112 ευρώ, ενώ η δημοφιλής κατηγορία των 1.358 έως 1.928 κ.εκ. επιβαρύνεται με ετήσια τέλη 202 ευρώ. Τα αυτοκίνητα κυβισμού άνω των 2.358 κ.εκ., όπως είναι πολλά οχήματα τύπου τζιπ, πληρώνουν ετήσια τέλη 580 ευρώ.

● Τη θέσπιση νέου συστήματος όπου το ύψος των τελών θα εξαρτάται από τον όγκο του διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπει κάθε όχημα. Το σύστημα αυτό μπορεί να εφαρμοστεί στα οχήματα ηλικίας έως και επτά ετών, καθώς από το 2002 και μετά είναι υποχρεωτική η καταχώρηση από τις αυτοκινητοβιομηχανίες όλων των στοιχείων που αφορούν τους εκπεμπόμενους ρύπους. Το εκπεμπόμενο διοξείδιο του άνθρακα κυμαίνεται ανάλογα με το όχημα από 90 έως και 400 γραμμάρια ανά 100 χιλιόμετρα που διανύονται. Με βάση το προτεινόμενο σύστημα, ένα όχημα τριών ετών που εκπέμπει 100 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα και είναι 1.300 κ.εκ., θα επιβαρύνεται με σχετικά μειωμένα τέλη κυκλοφορίας, δηλαδή περίπου 100 ευρώ, αντί των 112 ευρώ σήμερα. Για τα μεσαίου κυβισμού αυτοκίνητα τα τέλη θα είναι πάνω- κάτω στα ίδια με τα σημερινά επίπεδα, ενώ σημαντική θα είναι η αύξηση για τα οχήματα μεγάλου κυβισμού και όγκου. Για παράδειγμα, η πρόταση που εξετάζει το υπουργείο Οικονομικών προβλέπει ότι τα οχήματα που εκπέμπουν ρύπους άνω των 380 γραμμαρίων ανά 100 χιλιόμετρα θα επιβαρύνονται με ετήσια τέλη άνω των 1.000 ευρώ, αντί για 580 ευρώ με τα οποία επιβαρύνονται σήμερα. Επίσης, θα επιβληθούν ετήσια τέλη κυκλοφορίας και στα υβριδικά οχήματα, τα οποία σήμερα απαλλάσσονται.

Το υπουργείο Οικονομικών πρόκειται σύντομα να έχει συνάντηση με εκπροσώπους του κλάδου αυτοκινήτου προκειμένου να εξετάσουν το νέο σύστημα υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας. Το νέο σύστημα δεν αποκλείεται να τεθεί σε εφαρμογή και από τον Οκτώβριο, με τα τέλη που θα καταβάλουν οι ιδιοκτήτες Ι.Χ. για το 2010.

Όσο πιο παλιό τόσο υψηλότερα τέλη

Ανάμεσα στα άλλα εξετάζεται και η σημαντική αύξηση των ετήσιων τελών κυκλοφορίας για τα οχήματα ηλικίας άνω των 10 ετών, τα οποία είναι είτε παλαιάς αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (έχουν καταλύτη πρώτης γενιάς) είτε συμβατικά (χωρίς καταλύτη). Η επιβάρυνση θα είναι κλιμακωτή, ανάλογα με την ηλικία του οχήματος. Για παράδειγμα, τα αυτοκίνητα ηλικίας 10 έως 15 ετών θα καταβάλλουν αυξημένα τέλη κατά 50 ευρώ σε σχέση με τα τέλη με τα οποία επιβαρύνονται σήμερα (ένα Ι.Χ 1.600 κυβικών θα πληρώνει 252 ευρώ, αντί για 202 ευρώ). Ένα όχημα 25 ετών θα επιβαρύνεται με αυξημένα τέλη κατά 150 ευρώ σε σχέση με τα σημερινά (για ένα Ι.Χ. 25 ετών και 1.600 κυβικών εκατοστών τα τέλη θα αυξηθούν στα 352 ευρώ από τα 202 ευρώ).

Δεν υπάρχουν σχόλια: