Πέμπτη, 7 Μαΐου 2009

ΑΓΟΡΑ

-Η κοινωνία γυρνά την πλάτη στα επώνυμα προϊόντα
-Η κρίση στρέφει τα νοικοκυριά στα φθηνότερα είδη ιδιωτικής ετικέτας


Οι καταναλωτές στρέφονται λόγω της κρίσης όλο και περισσότερο στα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, βγάζοντας κόκκινη κάρτα στα ακριβότερα επώνυμα.


Η οικονομική κρίση, οι αλλεπάλληλες αυξήσεις τιμών, αλλά και οι αλλαγές των καταναλωτικών προτύπων έχουν ως αποτέλεσμα ένα στα πέντε προϊόντα που γεμίζουν το καλάθι της νοικοκυράς να είναι σήμερα ιδιωτικής ετικέτας, παρουσιάζοντας ετήσιο ρυθμό αύξησης 30%! Και αυτό, όταν πριν από μία πενταετία τα είδη αυτά δεν κατείχαν μερίδιο πάνω από το 5% της αγοράς.
Τα στοιχεία για την εξέλιξη των πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και επωνύμων στο πρώτο τρίμηνο του έτους είναι αποκαλυπτικά για τις μεγάλες ανατροπές που συντελούνται στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Χαρακτηριστικό είναι ότι ενώ στο σύνολο της αγοράς οι πωλήσεις γιαουρτιών μειώθηκαν κατά 5,1%, στα γιαούρτια ιδιωτικής ετικέτας σημειώθηκε αύξηση 63,9%! Κατά 28% αυξήθηκαν οι πωλήσεις στα γάλατα ιδιωτικής ετικέτας, όταν οι συνολικές πωλήσεις στο γάλα μειώθηκαν κατά 5%, ενώ στους χυμούς υπήρξε συνολική μείωση πωλήσεων 6%, την ώρα που τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατέγραφαν αύξηση 12%. Πρόκειται για μια εικόνα που αφορά το σύνολο της αγοράς και όχι μεμονωμένες κατηγορίες προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, όπως συνέβαινε μόλις πριν από δύο χρόνια.

Τι λένε οι έρευνες

Η εξέλιξη αυτή αντανακλά, σύμφωνα με έρευνες του ΙΟΒΕ και του Οικονομικού Πανεπιστημίου, όχι μόνο τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης, αφού τα είδη αυτά είναι φθηνότερα έως και 60% από τα επώνυμα, αλλά και αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά των ελληνικών νοικοκυριών. Διαπιστώνεται τώρα ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας δεν αγοράζονται μόνο από καταναλωτές με χαμηλά εισοδήματα, αλλά από όλες τις εισοδηματικές τάξεις.
Δεν είναι τυχαίο ότι σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων τα μερίδια της ιδιωτικής ετικέτας ξεπερνούν ακόμη και το 30%, γεγονός που δείχνει ότι κερδίζουν όλο και περισσότερο χώρο στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Πρόκειται για περιπτώσεις όπως τα κατεψυγμένα (33,91%), τα παγωτά (39,27%) και άλλα προϊόντα. Το 2008 ο τζίρος τους διαμορφώθηκε στα 1,7 δισ. ευρώ, ενώ για το 2009 εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 2 δισ.

Φουντώνει η μάχη με τα επώνυμα


Σύμφωνα με στελέχη των λιανεμπορικών αλυσίδων τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αντιπροσωπεύουν πλέον το 15%-17% του τζίρου τους και το 20% του όγκου των πωλήσεών τους, από 5% που ήταν στις αρχές του 2000. Την αύξηση των πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην ελληνική αγορά καταγράφει και το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) επισημαίνοντας ότι ο ρυθμός ανάπτυξης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην Ελλάδα ανέρχεται σε 30% και είναι τριπλάσιος σε σχέση με τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό.
Ιδιαίτερη σημασία, πάντως, έχει σχετική έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών που δείχνει ότι τουλάχιστον οι μισοί καταναλωτές (52,8%) θεωρούν ότι τα προϊόντα private label είναι ίδιας ποιότητας με τα αντίστοιχα επώνυμα και γι΄ αυτόν τον λόγο τα επιλέγουν. Πρόκειται για στροφή, αφού στο παρελθόν οι περισσότεροι καταναλωτές προτιμούσαν να αγοράζουν μόνο απορρυπαντικά και χαρτικά ιδιωτικής ετικέτας.

Τα αγοράζουν όλοι

Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΟΒΕ, η ανάπτυξη των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (private label) οφείλεται στον συνδυασμό της κρίσης και της δημιουργίας ενός νέου τύπου καταναλωτή που δεν ανήκει στις ασθενέστερες οικονομικά ομάδες του πληθυσμού, αλλά επιδιώκει την έξυπνη αγορά εξοικονομώντας χρήματα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: