Δευτέρα 16 Μαρτίου 2009

Βομβαρδίζεται η Τσέπη του καταναλωτή!

Ανατιμήσεις έως και 40% στα ράφια των σούπερ μάρκετ σε ένα χρόνο
Ανοδική εξακολουθεί να είναι η πορεία στις τιμές αρκετών βασικών ειδών διατροφής, με αποτέλεσμα ο καταναλωτής να παραμένει σε κλοιό ακρίβειας. Συγκεκριμένα, ανατιμήσεις έως και 40,8% πέρασαν στα ράφια των σούπερ μάρκετ στο δωδεκάμηνο Απρίλιος 2008 - Μάρτιος 2009.Πάντως, η ακρίβεια φαίνεται να έχει επιφέρει αλλαγή στις συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών, καθώς ένας στους τρεις επιλέγει να αγοράζει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.Σύμφωνα με στοιχεία έρευνας τιμών της καταναλωτικής οργάνωσης ΕΚΠΟΙΖΩ σε 5 αλυσίδες σούπερ μάρκετ, για ένα καλάθι με 15 προϊόντα, οι Έλληνες καταναλωτές αναγκάζονται σήμερα να πληρώσουν έως και 12,6% ακριβότερα από ό,τι το 2007, και μάλιστα παρά τις μειώσεις στις οποίες προχώρησαν αρκετές βιομηχανίες τροφίμων αλλά και λιανεμπορικές αλυσίδες τον περασμένο Μάιο.Οι αυξήσεις που πραγματοποιήθηκαν τους τελευταίους δώδεκα μήνες στα περισσότερα προϊόντα ήταν πολλαπλάσιες των μειώσεων που έγιναν σε κάποια άλλα. Για παράδειγμα, ενώ η τιμή του φρέσκου γάλακτος μειώθηκε έως και 9,46%, η τιμή στις φρυγανιές αυξήθηκε έως και 38,75%, στη φέτα έως 13,42%, στη φυτίνη έως 40,8% και στις φακές έως και 17,24%.

Ανατιμήθηκαν 11 από τα 15 προϊόντα
Συγκρίνοντας το σύνολο των μεταβολών των τιμών σε όλα τα σούπερ μάρκετ στα οποία έγιναν τιμοληψίες, διαπιστώνεται ότι κατά τη διετία 2007-2009 καταγράφεται αύξηση τιμών σε 11 από τα 15 βασικά είδη διατροφής (με εξαίρεση το γάλα εβαπορέ, το ελαιόλαδο, τη ζάχαρη και την οδοντόκρεμα) που φτάνει ακόμα και το 34,5%, όταν οι μειώσεις μόλις που πλησιάζουν το 2,7%.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ διατυπώνει το ερώτημα «για ποιο λόγο παρατηρείται αυτή η διαρκής αύξηση τιμών τη στιγμή που, για παράδειγμα, οι τιμές των πρώτων υλών και οι τιμές παραγωγού έχουν μειωθεί σημαντικά στη διάρκεια του 2008, το ίδιο και ο τιμάριθμος, ενώ οι αμοιβές παραμένουν στάσιμες».

Αλλαγή στάσης από καταναλωτές
Την ίδια ώρα, έρευνα της ΜRΒ για λογαριασμό του Ιδρύματος Αριστείδης Δασκαλόπουλος σχετικά με το προφίλ των Ελλήνων καταναλωτών, δείχνει ότι 2 στους 10 καταναλωτές είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι ως προς την τιμή των προϊόντων, προτιμούν τις λιγότερο επώνυμες μάρκες και συχνά συγκρίνουν τις τιμές πριν αγοράσουν. Ενδεικτικό των αλλαγών στο προφίλ των Ελλήνων καταναλωτών είναι και το γεγονός ότι, πλέον, ένας στους τρεις επιλέγει να αγοράζει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ή από αποθήκες με φθηνότερα είδη. Την ίδια ώρα, μόνο το 14% όσων συμμετείχαν στην έρευνα απάντησαν ότι πιστεύουν πως το κράτος μπορεί να προστατέψει τους καταναλωτές.

Δεν υπάρχουν σχόλια: