Τετάρτη 25 Ιουνίου 2008

ΕΚΤΟΣ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΥ Η ΚΟΡΙΝΘΙΑ...

Παρέμβαση του Βουλευτή ΠΑ.ΣΟ.Κ. Νομού Κορινθίας Πάνου Μπεγλίτη στην Ολομέλεια της Βουλής επί του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων με θέμα: «Συζήτηση και έγκριση του Γενικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης»
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Το λόγο έχει ο Βουλευτής του ΠΑ.ΣΟ.Κ κ. Παναγιώτης Μπεγλίτης.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΠΕΓΛΙΤΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, συζητούμε σήμερα στην Ολομέλεια το Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης της χώρας, ένα κείμενο όχι απλώς τεχνοκρατικό, εξειδικευμένο μόνο για τους επαΐοντες, αλλά ένα κείμενο βαθιά πολιτικό, που διαμορφώνει τους γενικότερους στρατηγικούς αναπτυξιακούς προσανατολισμούς και θα λειτουργήσει επικαθοριστικά για το μέλλον της χώρας. Ένα κείμενο που λογικά θα έπρεπε να απαντήσει για το ποια Ελλάδα θέλουμε, ποια Ελλάδα σχεδιάζουμε να διαμορφώσουμε την επόμενη δεκαπενταετία.
Ο κύριος Υπουργός μίλησε για έναν εξαντλητικό και εκτεταμένο διάλογο πριν και μετά τη συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή της Βουλής.
Κύριε Υπουργέ, θα σας λυπήσω –θα με συγχωρήσετε αλλά ήρθα εδώ, για να υπερασπιστώ μια θέση, ως Βουλευτής Κορινθίας, με βάση τα αιτήματα και τους προβληματισμούς που έχει εκφράσει η τοπική κοινωνία της Κορινθίας και οι αρμόδιοι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Γιατί με την τοπική κοινωνία, κύριε Υπουργέ, ανά την περιφέρεια, δεν υπήρξε κανένας διάλογος. Και μπορούμε όλοι να υπερασπιζόμαστε και να υποστηρίζουμε ως ένα βασικό στρατηγικό στόχο την ισόρροπη ανάπτυξη της χώρας τα επόμενα χρόνια, όμως δεν βλέπουμε σε αυτό
το εργαλείο και σε αυτήν τη στρατηγική του Εθνικού Χωροταξικού Σχεδιασμού ανάλογη ισότιμη προσέγγιση και συμπεριφορά απέναντι στην περιφέρεια και τις περιοχές της ελληνικής περιφέρειας.
Μιλώ για την Κορινθία και αν ανατρέξουμε στο άρθρο 5 του κειμένου που συζητούμε σήμερα, θα δούμε ότι δεν υπάρχει πουθενά. Υπάρχουν σχεδόν όλες οι πόλεις της χώρας στις τέσσερις κατηγορίες, που διακρίνετε τους πόλους ανάπτυξης, είτε με τη μορφή αυτόνομων πόλων, είτε με τη μορφή δίπολων ή πολύπολων.
Όμως, κύριε Υπουργέ, θα ήθελα να σας ρωτήσω: Για την Κόρινθο, για μια πόλη με στρατηγική σημασία, μια πόλη που στρατηγικά συνδέει την ευρύτερη μητροπολιτική περιοχή της Αττικής με τη δυτική περιοχή και με τη δυτική πύλη της Πάτρας, δεν υπάρχει πουθενά χώρος σε αυτήν την κατηγοριοποίηση των πόλων ανάπτυξης; Φαίνεται πως, δυστυχώς, όχι.
Δεύτερο παράδειγμα: Άρθρο 6 του κειμένου που μας υποβάλατε. Εκεί γίνεται για πρώτη φορά, ερήμην της τοπικής κοινωνίας της Κορινθίας και του Δήμου Κορίνθου –να το προσέξετε, κύριε Υπουργέ- αναφορά στο λιμάνι της Κορίνθου. Μάλιστα αυτό γίνεται με ένα τρόπο –να μου επιτρέψετε να πω αρκούντως αυταρχικό. Διαμορφώνεται το αναπτυξιακό μέλλον της ευρύτερης περιοχής, επισημαίνοντας ότι το λιμάνι της Κορίνθου μόνο εμπορευματικό και βιομηχανικό χαρακτήρα μπορεί να έχει στο μέλλον και μάλιστα μέσα από τη
διασύνδεσή του με σιδηροδρομική γραμμή από το μητροπολιτικό κέντρο της Αττικής.
Κύριε Υπουργέ, αγαπητέ κύριε Σουφλιά, θα ήθελα να σας καλέσω ένα σαββατοκύριακο και να σας φιλοξενήσουμε στην Κορινθία, για να δούμε εάν μπορεί αυτός ο τεχνοκρατικός σχεδιασμός να εφαρμοστεί. Θα πρόκειται για μια καταστροφή στην ευρύτερη περιοχή. Γιατί το λιμάνι είναι μέσα στην πόλη. Σημαίνει απαξίωση του πολεοδομικού ιστού της Κορίνθου. Γιατί η σιδηροδρομική γραμμή τέμνει εγκάρσια τον πολεοδομικό ιστό της Κορίνθου.
Ζητάμε –και θα καταθέσω στα Πρακτικά της Βουλής- ομόφωνο ψήφισμα όλων των πολιτικών παρατάξεων του Δήμου της Κορίνθου και γενικότερα της τοπικής κοινωνίας της Κορινθίας, το λιμάνι της Κορίνθου, αν θέλουμε η περιοχή να έχει μια προοπτική, πρέπει να προσλάβει χαρακτήρα τουριστικό.
Γιατί διαβάζοντας το ειδικό χωροταξικό σχέδιο για τον τουρισμό, εκεί είσαστε πολύ ανοιχτοί, θα έλεγα, στο να προσδίδετε χαρακτήρα τουριστικού λιμανιού σε μια σειρά πόλεων λιμένων της Ελλάδας. Ξεχάσατε και πάλι την Κόρινθο. Σας λέω εδώ και τώρα να συνυπολογίσετε αυτήν την πρόταση της τοπικής κοινωνίας της Κορινθίας. Δηλαδή το λιμάνι της Κορίνθου μπορεί να έχει μέλλον, μόνο αν προσλάβει ένα δυναμικό τουριστικό χαρακτήρα που θα ενώνει μέσα από ένα ευρύτερο τουριστικό και πολιτιστικό δίκτυο τα λιμάνια της περιοχής όλης της ακτογραμμής του Κορινθιακού κόλπου μέχρι την Πάτρα. Από την Κόρινθο, μέσω του Κιάτου στο Αίγιο και στην Πάτρα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το γενικό πλαίσιο χωροταξικού σχεδιασμού, όπως σας είπα, δεν είναι ένα αθώο τεχνοκρατικό κείμενο. Είναι βαθειά πολιτικό γιατί οι σταθερές του, οι στρατηγικοί του προσανατολισμοί, ουσιαστικά, θα δημιουργήσουν περιοχές πλούτου, περιοχές υπεραξίας και στην Κορινθία και άλλες περιοχές απαξίας.
Εγώ θα συμφωνήσω. Και εμείς, όπως ξέρετε κύριε Υπουργέ, ψηφίσαμε το σχέδιο νόμου για την κατασκευή του νέου εθνικού οδικού άξονα Κορίνθου-Πατρών. Δεν αρκεί όμως μόνο αυτό γιατί ανάπτυξη δεν έρχεται, όπως σωστά ειπώθηκε και προηγουμένως, μέσω του εθνικού οδικού άξονα, όταν δεν υπάρχουν συμπληρωματικά έργα –και δεν υπάρχουν συμπληρωματικά έργα στην ευρύτερη περιοχή- συνέργιες αναπτυξιακές την επόμενη δεκαετία, για να μπορέσει να
προσλάβει αναπτυξιακή προστιθέμενη αξία, ένα πράγματι μεγάλης πνοής έργο. Και γι’αυτό, τα κείμενά σας κύριε Υπουργέ, δεν λένε τίποτε.
Τρίτο ζήτημα η χωροθέτηση της βιομηχανικής ζώνης της Κορινθίας. Την εντάσσετε στον ευρύτερο βιομηχανικό σχεδιασμό της μητροπολιτικής περιοχής της Αττικής. Γνωρίζετε καλά όμως, κύριε Υπουργέ, ότι η ευρύτερη περιοχή, κυρίως το ηπειρωτικό όπως λέτε κομμάτι της Κορινθίας, είναι επηρεασμένο από έναν όγκο βιομηχανιών που ουσιαστικά σήμερα δημιουργούν τεράστιες περιβαλλοντικές συνέπειες. Και δεν αρκεί να παραδέχεστε ότι όντως θα υπάρξουν περιβαλλοντικές συνέπειες και κυρίως σε χημικές βιομηχανίες τύπου ΣΕΒΕΖΟ. Και δεν αρκεί μόνο ένα ευχολόγιο περί λήψης μέτρων αντιρύπανσης, όπως λέτε στα κείμενά σας. Χρειάζεται μια ριζική αναπροσαρμογή και αναπροσανατολισμός αυτής της βιομηχανικής χωροθέτησης.
Τέταρτο στοιχείο, το θέμα του πολιτιστικού ιστού της περιφέρειας. Εγώ θα αναφερθώ στην Κορινθία. Μιλάτε για έναν πολιτιστικό σχεδιασμό και τον διαιρείτε σε τρεις κατηγορίες. Στην πρώτη κατηγορία, σε διεθνούς εμβέλειας χώρους πολιτιστικού ενδιαφέροντος βάζετε –εγώ θα σας πω σωστά και μπράβο- την Αρχαία Κόρινθο. Θα σας ρωτήσω όμως, κύριε Υπουργέ, με ποια κριτήρια εντάσσετε σ’αυτές τις τρεις κατηγορίες πολιτιστικές περιοχές; Γιατί να μη σας ζητήσω εγώ, ή οποιοσδήποτε άλλος συνάδελφος, υπερασπιζόμενος τα τοπικά συμφέροντα της περιοχής του να ενταχθούν στους εθνικής εμβέλειας χώρους πολιτιστικού
ενδιαφέροντος, παραδείγματος χάριν το Αρχαίο Θέατρο της Συκεώνας; Δεν είναι αυτό σημαντικό; Το αρχαίο Θέατρο της Νεμέας, δεν είναι σημαντικό, ιδιαίτερα μάλιστα όταν δεν υπάρχει καμία συνεννόηση και διάλογος με την Ένωση Ελλήνων Αρχαιολόγων, όπως έρχεται το συνδικαλιστικό αυτό όργανο να επιβεβαιώσει;
(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει ο Α’ Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΛΑΣ).
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι τελειώνοντας, θα ήθελα να πω για μια περιοχή, την περιοχή μου την Κορινθία που είναι κατ’εξοχήν νομός με αγροτική προστιθέμενη αξία, δεν χρειάζεται το ευχολόγιο για αγροτική ανάπτυξη. Γιατί γνωρίζουμε όλοι και πρέπει να είμαστε ρεαλιστές, ότι σε περιοχές με έντονη αστικοποίηση, σε περιοχές με μεγάλη εκτός σχεδίου δόμηση ή με αυθαίρετη δόμηση, σε περιοχές που καθημερινά δημιουργούνται τρομακτικές υπεραξίες, για να μπορέσει να σταθεί ένας τομέας αγροτικής ανάπτυξης, χρειάζεται όραμα. Και δυστυχώς, δεν υπάρχει σ’αυτό το κείμενο, κύριε Υπουργέ. Όπως και οι άλλοι συνάδελφοι είπαν προηγουμένως, δεν θα συναινέσουμε στην έγκριση αυτού του γενικού κειμένου. Εγώ έχω και έναν ιδιαίτερο λόγο: Για τα επιχειρήματα που σας εξέθεσα ως Βουλευτής Κορινθίας, διπλά δε θα συναινέσω στην έγκρισή του.
Ευχαριστώ πολύ.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Παναγιώτης Μπεγλίτης καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής).

Δεν υπάρχουν σχόλια: